zondag 19 februari 2023

Tijdstip:
Locatie:
 Tuinzaal

Duurzaamheid is een thema in gelovig Nederland. Er zijn honderden groene kerken, moskeeën en kloosters en er is een Groene Bijbel.
Het zijn echter vooral de doeners in de kerken die het beeld van duurzaamheid bepalen, de doordenking blijft achter. Schepping functioneert als een ander woord voor natuur en rentmeesterschap als een kerkelijke term voor milieubewustzijn, zonder dat over de betekenis van deze woorden nagedacht wordt. Theologie kan vanuit haar eigen bronnen bijdragen aan actuele discussies over klimaat, vervuiling en biodiversiteit. Vanuit de christelijke traditie is veel meer te zeggen over duurzaamheid dan alleen ‘rentmeesterschap’ en ‘zorg voor de schepping’. Voor een ecologische theologie is het om te beginnen nodig om de Bijbel beter te lezen.

Drs. Trees van Montfoort (https://www.vanmontfoortcommunicatie.nl/) is theoloog, onderzoeker, predikant en communicatieadviseur. Zij schreef ‘Groene Theologie’. Het boek werd verkozen tot het beste theologische boek van 2019.