predikant predikant
Voor mij is de kerk een beweging waarbinnen onze maskers af mogen, we mogen laten zien wie we zijn. Telkens opnieuw weten we het niet, hebben we vragen. Maar wat blijft is een niet te stillen verlangen naar een meer geheeld bestaan, in verbinding met de aarde en de mensen die daar op wonen. De kerk is voor mij óók een oase, de plek waar de ene zoekende in de woestijn de andere zoekende erop wijst waar misschien water kan worden gevonden. Dat water, soms alleen een glinstering of een druppel, kan een ander helpen zich thuis te voelen. Ik geloof nog altijd dat het verhaal van de persoon van Christus stimulerend is voor onze zoektocht. Als deze rabbi Jezus, samen met de God van Israël ter sprake komt, betreden we een geheimenisvolle en heilzame ruimte..

Voordat ik aan mijn studie theologie begon (UvA, Amsterdam) studeerde ik sociale wetenschappen (ook UvA). 'Terugkeer van de verloren vader' van de theoloog F.O. van Gennip (1989), 'Als de goden zwijgen' van K.H. Miskotte (1956) en  het werk van Friedrich Nietzsche wekten mijn eerste interesse. Binnen de theologie werd ik het meest geboeid door Bijbelse theologie, theologiegeschiedenis en godsdienstfilosofie. Ik studeerde af op het thema van de vrijheid bij Maarten Luther - 'Over de vrijheid van een christenmens'.

Vanaf het moment dat ik predikant werd, kreeg ik ook steeds meer belangstelling voor het judaïca, oecumene, liturgie en spiritualiteit. Ik houd van de bestaande tradities, maar vond het een enorme zegen ontdekkingen te mogen doen, die ver over de grenzen daarvan heen gingen. De spiritualiteit van de oriëntaalse kerken (Syrisch-orthodoxen, Armeens-apostolischen, kopten etc.) en het levende jodendom deden me ook weer anders en verrijkt naar mijn geloof en spiritualiteit kijken.

Ik woon met veel plezier samen met mijn vrouw Magdaleen in Utrecht. Ik houd van lezen (de klassieke en moderne Russen en andere Slavische literatuur in het bijzonder), jazz, reizen en fotografie. Ook houd ik nog altijd mijn tienerhelden in ere: Led Zeppelin, Joy Division, Miles Davis. Ik vind de muziek van John Coltrane oneindig mooi en inspirerend. De serie 'Breaking Bad' deed mij als actueel tijdsicoon het meest op het puntje van mijn stoel zitten..

Graag hoop ik je te ontmoeten, dat kan na een kerkdienst, maar je mag me ook bellen voor een afspraak. Met een vriendelijke groet, Dirk.

Kijk in het smoelenboek voor de contactgegevens van Dirk.